zondag 30 december 2018

De donkere dagen..





























De ervaren kunstaas visser weet het. Soms zijn ze ineens helemaal los. 
Vaak na een plotselinge weeromslag... Zo ook de zondag voor Kerst. Rond een uur of half drie wordt het ineens windstil en gaat de regen over in een zacht motregentje.. Dus haast ik me naar een al lang niet meer bezochte stek: Het penvisparadijs.. Ik kwam er al een tijd niet meer vanwege de enorme hoeveelheid kreeft. Erg triest, maar daar heb je met de spinhengel gelukkig geen last van.. Het blijkt een gouden greep.. Al na een paar inworpen meldt zich de eerste snoek. Een felle vechtjas die vlak onder de hengeltop uit het niets in een flits toeslaat.  De omstandigheden zijn inmiddels echt perfect voor de lichte spinhengel, waarbij de totale stilte zorgt voor nog meer spanning en intensiteit.. Ieder trillinkje aan de spinner is voelbaar.. En een paar meter verderop is het meteen al weer raak. Ik voel een aanbeet maar de vis schiet los.. Altijd een opwindend moment want je weet dat ze in de worpen erna meestal alsnog toeslaan en opnieuw ingooien is dan ook extra spannend.. Helemaal vandaag zo blijkt.. Een droge tik waarna de vis beheerst weg zwemt.. De slip komt langzaam op gang  maar begint al snel te gieren door wat een mooi stevig exemplaar van nét geen tachtig centimeter blijkt te zijn. Een prachtvis..  De snoek is dus helemaal los nu en er wordt bijzonder fel aangebeten... Het kan niet op deze middag, maar ik moet helaas veel vroeg stoppen omdat het gewoon ineens al te donker is.. Maar met vijf vissen in krap anderhalf uur tijd was dit dé perfecte snoeksessie van het jaar.. Een fantastisch kerstcadeau.. Ik wens alle lezers van mijn blog een fijne jaarwisseling en een succesvol volgend vis seizoen... Op naar 2019..!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten