zondag 16 december 2018

Misty..

 

Verstild winterweer met weinig licht. Een paar graden boven nul en bijna geen wind, maar vooral: Mist..... 
Ik ben er gek op..  Het betekent voor mij maar één ding:  Snoek... Sinds ik bijna veertig jaar geleden in exact déze omstandigheden m'n eerste metersnoek ving, trek ik er als het even kan op uit met dit weer. Niet dat je ze op kraakheldere dagen met een felle zon niet zou vangen, of dat mist garant staat voor het vangen van grote snoek. Want zo is het niet natuurlijk.. Maar donker weer is nu eenmaal goed voor de visser.. En de sfeer in dit soort omstandigheden is gewoon intenser....  De wereld om je heen is verlaten.. Met weinig uitzicht in een verstilde mystieke sfeer.. Het heeft iets magisch... Iets rustgevends. Maar de hoopvolle omstandigheden ten spijt, blijkt de snoek vandaag niet al te gretig en het blijft bij één mini snoekje.. Een prachtdiertje voor wie de spinner nog een hele hap geweest moet zijn.. Als ik op het punt sta te stoppen gebeurt het dan tóch.. Een felle ruk vlak na de inworp als ik net begin met indraaien... Een prachtig hoog gebouwd exemplaar is al snel in volle glorie te bewonderen; een stevige jongen van een centimeter of tachtig.. Hij zit ook nog perfect aan de rand van z'n bek gehaakt waardoor ik hem in het water kan bevrijden.. Mist zal altijd mijn ding blijven..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten