zondag 22 september 2019

Droomvis...

De Damsluis. Er ligt een werkponton met spudpalen op m'n vaste plek. Dus maar naar de overkant dan. Acht hele en acht verkruimelde boilies.. Meer is niet nodig. Uurtje later terug. Meteen na inleggen duikt de pen al naar beneden.... Toch niet goed afgesteld?  Ik haal op. Weerstand en heen en weer gedraai. Dan stuift ie naar de overkant. Linea recta op de ponton af. Absoluut onhoudbaar. De slip een paar keer vaster zetten helpt niet.. Ik moét nu blokken en wacht op de knal. De lijn houdt het en hij buigt nét voor de spudpalen naar rechts af.. Pffff... Een fluitende lijn.. Hij vervolgt zijn weg door het midden om daarna verderop de lelies in te duiken. Aan mijn eigen kant gelukkig.. Gekraak. Er komt een tak omhoog. Hij raast maar door en ik zie mijn kansen snel verdampen. Dan even niets meer. Er naartoe. Ik strompel over de schuine kant terwijl ik de lijn binnendraai. In de verte kolken. Hij zit er nog aan ! Op weg er naartoe laat de lijn zich steeds weer loswerken, tot boven de vast gezwommen vis.  Hij zit een meter of drie uit de kant verstrikt in de lelies en een dooie tak. Ik pak de lijn beet en trek de zaak voorzichtig naar me toe. Heftig gekolk.  Het lukt de lijn onder de tak vandaan te krijgen. De vis is nu te zien.. Oh my God wat een kanjer.. Ik laat de lijn vieren en hij werkt zich wonderwel al na een paar minuten los en zwemt recht op me af.. Ik hou de lijn strak recht boven de vis die zich door de bladeren heen wurmt om daarna weer het ruime sop te kiezen. Maar hij blijft kortbij en het lukt om 'm bij de lelies weg te krijgen en hij zit al snel in het net. De opvolgende euforie na de teleurstelling van vorige week is echt weergaloos. Want wát een beauty deze vis...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten