dinsdag 4 oktober 2016

September

in de oude tocht....
Snelle jongen...
In vol profiel en ongeschonden...















Ik kreeg weinig rust de eerste zaterdag, toen de linker vis al binnen een kwartier na voeren aan de haak zat... Direct na opnieuw inleggen volgde de rechtse, waarna er iets later ook nog een derde, wat kleiner exemplaar, ingerekend mocht worden... Het houdt maar niet op hier, en het zijn ook nog allemaal puntgave vissen..... Dus begint het er zo langzamerhand op te lijken dat ik de enige ben die in dit water op karper vist... Bijna ondenkbaar anno 2016... Maar gezien de niet aflatende stroom mooie vangsten de afgelopen maanden, misschien toch niet zo'n gekke gedachte.... Ik prijs me hoe dan ook bijzonder gelukkig met de huidige gang van zaken....  
_____________________________________________________________________________

Hier zat ie...

..deze indrukwekkende tegenstander....














Één hele en vijf verkruimelde boilies waren de zaterdag daarop genoeg om deze oersterke schub uit zijn schuilplaats te krijgen... Ik kreeg 'm in de smiezen tussen de vegetatie bij een duiker in een zijsloot, omdat in de tocht zelf pennen echt onmogelijk was vanwege een continue stroom dikke kroos en plantenresten.....  De begroeiing waar de vis tussen zat was niet al te dicht, maar één taaie leliestengel kan al voor problemen te zorgen, zo leert de ervaring.... Met de trek, en geurspoor, richting vis deponeerde ik het aas dus een meter of tien verder, om een klein uurtje later terug te keren...  Hij zat al op de voerplek, en bleek meteen een geduchte tegenstander die door rake klappen met zijn imposante staart het water flink op zijn kop zette... Zijn platte boksersneus bevestigde later nog eens het karakter van een echte vechtjas, maar ondanks goed vinnenwerk en de reeks felle hoeken belandde hij uiteindelijk toch in de touwen van het schepnet en lag kort daarna gesterkt op het canvas van de onthakingsmat... 
_____________________________________________________________________________





















Ook de week hierna tref ik een tocht aan die helemaal dicht ligt met kroos. Nooit leuk voor een penvisser.. Alleen is er vandaag bijna geen stroming...  
In de zijsloot is er niks te zien, en omdat het inmiddels al heel gek moet gaan wil er hier geen vis gevangen worden, neem ik het niet zo nauw vanochtend...
Ik stel de pen een kleine meter boven de waterdiepte af, zodat deze plat op het kroos blijft liggen... Omdat de stroming zeer traag is heb ik nu steeds een minuut of tien voordat de pen eerst schuin omhoog komt te staan om daarna langzaam onder het kroos te verdwijnen, waarna ik dan opnieuw inleg..... 
                                                                     Maar hij wordt zoals gehoopt ook nog een paar keer snel ondergetrokken..
                                                                     Door dit duo dus..                                                                                      ______________________________________________________________________________________
Het laatste weekend zit het nogal tegen... De stroming is dermate hard, dat er niet te pennen is... Het aas wordt gewoon over de bodem met de stroom meegesleurd.... Ik blijf aan iets vasthaken en moet de lijn stuk trekken... Er gaat veel tijd verloren door het opnieuw aanknopen van de nieuwe haak, wat uiteindelijk niet naar tevredenheid lukt... En in de zijsloot blijft het daarna door een lijnzwemmer bij slechts één losse schub... Ik stop ermee om verder speur en verkenningswerk te doen in dit stelsel, waarbij mijn vermoeden bevestigd wordt: In dit oude netwerk van sloten en afwateringen, zal er nauwelijks op karper gevist worden... De meeste karpervissers opereren nu eenmaal vanuit de tent, omgeven door een imposant arsenaal aan uitrustingsstukken, en daarbij tellen ruimte en logistieke haalbaarheid.... En ondanks de uitgestrektheid van dit stelsel, zijn die niet voorhanden hier... Zelfs voor de minimaal uitgeruste penvisser is het lastig... Maar toch ben ik hier voorlopig nog niet uitgevist...... schat ik zo in..  
                                                                     Al zit september er al weer op..                                                                      

4 opmerkingen:

  1. Na een ontheemde polder, heb je je nieuwe stekken wel gevonden zeg. Wat een beukers van karpers. Telkens weer kneiters die alles van je materiaal en zenuwen vergen. Super gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Fer... Ja het is echt ongekend hier... Dank voor je enthousiasme..!

      Verwijderen
  2. Indrukwekkende update Rombout, wat een schitterende vissen zeg!
    Ze zijn er echt nog wel, poldertjes, watersystemen waar niemand of bijna niemand komt.
    Hier in de buurt ook een paar polders helemaal vol met kroos, als ik als penvisser inderdaad ergens een hekel aan heb is om bij een water vol kroos aan te komen.
    Met de weinige wind van september is dan ook vaak direct een groot deel van een polder onbevisbaar, wordt tijd voor wind en regen, de gemalen draaien al die oppervlaktegroente dan zo weg.

    Op naar oktober!

    gr Andries

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Andries...
      Ja, een echt karperwater dit.. Ik hoop er in de toekomst nog veel van te kunnen genieten...
      Tja...ik verlang er ook al een tijd naar: Zacht weer met zuidwester wind....
      Zeker weten oktober..Top vis maand..! Succes alvast...

      Verwijderen