woensdag 22 juni 2016

Aqua Nova......

Andere passie...
Uit de kluiten gewassen kantslurper......
De visserij staat nog op een vrij laag pitje tot op heden, mede doordat de meeste vrije tijd even uitgaat naar een andere grote passie: 
De racefiets.... Net als het penvissen is dit een grote liefhebberij waar ik al vele jaren van geniet, en de laatste tijd wat intensiever... Het aardige van rondfietsen in de nabije omgeving is natuurlijk ook dat er  potentieel viswater bezichtigd kan worden.... 
Zo passeer ik al een tijdje een schitterend mooie wetering, perfect voor het pennen... Dus ben ik, na het wegvallen van de vertrouwde visgronden in mijn eigen buurt, wat navraag gaan doen in het dichtstbijzijnde dorp, en heb waarachtig een visvergunning kunnen bemachtigen. Het
Ouderwets mooi...
water is van bescheiden omvang, maar wel sprookjesachtig... En vanochtend was het dan zover.... Het lijkt er echter doodstil en de voerplekken leveren niets op... Maar dan ineens toch golfjes... Uitdijend in een halve cirkel vanuit de kant.... Mijn kant.... Ik sluip er naartoe en sta bijna oog in oog met een brute langgerekte schub.  M'n hart klopt in m'n keel.... wat een prachtvis...! En hoewel een kantslurper nog niet zomaar gevangen is met bodemtuigage, zit het mee deze dag want hij hapt vrijwel direct toe... Hij stoomt na aanslaan vol gas richting het verderop liggende lelieveld, dus moet er meteen stevig afgestopt worden... Zenuwslopend... Helemaal omdat ik vandaag m'n ouderwetse CSL weer eens mee heb, een prachtig uitgevoerde stok, maar ondanks de classificatie "Heavy" eigenlijk iets te zacht voor dit zware werk.. 
Maar helemaal hoepelrond blijkt de stok toch aardig wat body te hebben, en de majestueuze vis glijdt niet lang daarna het net in.... Een nieuw viswater is geboren......

10 opmerkingen:

  1. Leuk Rombout dat je weer verder aan het rondkijken bent. Het zeer misschien vergeten en nieuwe avonturen beleven. Je verhalen blijven in ieder geval mooi om te lezen.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Michael..
    Ik prijs mezelf zeer gelukkig met dit nieuwe water, en wie weet wat er allemaal nog uit gaat komen.....
    Succes op de penvis avond...Leuk dat je dit organiseert...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerste kennismaking met dit nieuwe water is behoorlijk goed te noemen. Na de diepte inverstering van een vergunning zal je wel vaker moeten vissen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig maar, want er zwemmen er vast nog wel een paar..!
    Mooi verwoord Fer..!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Rombout.

    Wat een plezier om jou visverslagen te lezen, techniek en emotie mooi verweven is prettig leesbare blog' s, ik kan niet wachten om mijn CJW CSL heavy krom te mogen trekken op een grote karper ;-)

    Wat jij in je laatste alinea schrijft is denk ik de "kracht" van de CSL lijn... soepel/parabolisch en bij maximale belasting kan je toch flink wat druk zetten (en met de heavy uitvoering in 13 ft is dat echt wel bangelijk) zonder bang te zijn voor het gaan "wandelen" van de haak door de karperbek. En aangezien het penvissen in de polder met korte lijn gebeurt ben je alleen maar in het voordeel.

    Ik geef het nog een week of 3 en dan hoop ik ook weer achter het grotere wild aan te gaan.

    Een goed seizoen toegewenst en veel plezier met het bloggen!

    Groet Walter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je juist op dit bericht reageert Walter, als CSL bezitter..! Ik vind deze oudere CSL zelf wat aan de zachte kant, maar ving er ook nog de vissen uit de blogs "Adrenaline" en "Woesteling" mee, dus het kan wel onder zwaarder omstandigheden....
    Veel succes dit seizoen & ik zal je blog in m'n lijstje zetten..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Rombout.

    Ik denk dat de Flex serie die een aantal jaar na de CSL gemaakt werd door Cor een verfijning is van de CSL serie.
    Tot nu toe voldoet de heavy uitvoering in combinatie met max 30/00 nylon voor het vissen naast lelievelden etc... het zijn dan wel geen 25+ ponds (polder) karpers maar tot meer gedrongen vissen die ik ermee heb mogen drillen.

    In tegenstelling tot anderen durf ik met deze combinatie mijn slip zodanig af te stellen dat bij de maximale belasting er pas lijn wordt gegeven, de slip gaat pas iets "losser" als de vis goed en wel is uitgedrild.

    Groeten Walter.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Walter, De CSL zat ook tijdens, en een tijd na, de introductie van de Flex nog gewoon in het assortiment van Cor..
    Het zijn beide fantastische penstokken met een groot absorberend vermogen.. De Superflex was geen echte verbetering.
    Wees maar zuinig op je CSL...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-) haha Rombout, dat ben ik inderdaad, die stokken worden gekoesterd!! Ga binnenkort eens langs bij Dick Willemsen van RodVisions, deze heeft onder de naam Attitude volgens mij de CS 1306-02 blank, komt overeen met de heavy van de Flex serie?? Gewoon om beide hengels qua actie te beoordelen. de Superflex die je noemt is idd niet te vergelijken, een compleet andere actie, meer zoals de "oude" medium tapende penhengel die CJW gevoerd heeft in medium-heavy en extra heavy uitvoering maar bij deze laatstgenoemde serie mistte ik de demping in het onderste gedeelte...

      Afijn, de tijd zal het leren, heb nu voor mijn visserij in Zeeland aan mijn CSL serie meer dan voldoende keuze en deze voldoen aan de omstandigheden die ik hier op het "eiland" tegenkom.

      Vriendelijke groet, en hoop snel weer een boeiend blog van je te mogen lezen!

      Walter de Wit.

      Verwijderen
  9. Cor classificeerde de CS1306-2 als XXH en de CS1305-2 als XH.
    XH & H, of zelfs H & Medium, komt na mij gevoel beter in de buurt voor deze blanks..
    Heb ze allebei, waarbij ik meestal de CS1306-2 gebruik omdat hier nogal veel lelievelden liggen
    en ik stevig moet kunnen afstoppen. Dan schiet de CS1305-2 net iets te kort.
    Die gebruik ik, net als de CSL, in open water / lichtere omstandigheden..

    Begin meestal april / mei met pennen afhankelijk van de temperatuur: Ik kijk er al naar uit..!
    Dank wederom voor je bijdrage & succes bij Dick...

    BeantwoordenVerwijderen