zaterdag 14 november 2015

Einde van een schitterend tijdperk......

De karper houdt het de laatste weken in de polder wel voor gezien, en dus zit het penvisseizoen er wat mij betreft op... 
Het is altijd een speciaal moment om het karperseizoen af te sluiten, maar 2015 is wat dat betreft een extra memorabel visjaar....Om meerdere redenen... Een 30 ponder blijft toch bijzonder voor de instant penvisserij, en het was met vele andere mooie vangsten een zeer succesvol jaar, maar ook het jaar waarin er een tijdperk afgesloten wordt.... 
Ecologische beleidsmakers in de Provincie Utrecht hebben namelijk een nieuw troetelkind: Natuurvriendelijke oevers.  
En dus vindt er momenteel bij het overgrote deel van de wateren van onze hengelsportvereniging een zeer ingrijpende en voor hengelaars zeer trieste ontwikkeling plaats... Bij het streven naar zogenaamd duurzaam landschapsbehoud inclusief aanwezige flora en fauna, wordt momenteel gewerkt aan herinrichting van de waterkant. Ter bevordering van de terugkeer van verdwenen dier en plantensoorten, alsmede het voorkomen van verlanding, worden de oevers schuin afgestoken en ca. 2 meter uit de kant afgezet met een buffer van rijshout. De nu ontstane strook biedt een gunstige leefomgeving voor
Zo was het altijd...
Zo wordt het....
























Dit jaar voor het laatst de vertrouwde vishorizon....



moerasplanten en kleine waterdiertjes, en heeft een water zuiverende werking. Het is waarschijnlijk een hele verantwoorde vorm van natuurbeheer, maar de waterkant is niet meer te betreden en het water ligt nu buiten bereik van hengel en schepnet... Vissen vanaf de kant is hier dus na dit seizoen verleden tijd.... Met name voor de struinende pen en kunstaas visser een zeer treurig verhaal. Er zijn binnen het verenigingswater nog een aantal andere gebieden waar gevist kan worden, maar de herinrichting treft juist die gedeeltes welke landelijk al sinds decennia berucht zijn om de aanwezigheid van grote karper... Ik ben me dan ook altijd welbewust geweest van het voorrecht om juist als struinende penner in deze wateren te kunnen vissen.. Na hier in de buurt zijn komen te wonen en een aantal jaren op de wachtlijst te hebben gestaan ben ik in 1993 lid kunnen worden van de vereniging, en was de koning te rijk... Hoewel er in de opvolgende jaren niet veel gevist kon worden door opgroeiende kinderen en een drukke baan, ben ik hier met name de laatste vijf jaar de visserij weer intensiever gaan oppakken, en daarbij ook in beeld gaan brengen..  Het gebied was een beetje een tweede thuis aan het worden, met inmiddels een schat aan mooie herinneringen aan dit unieke landschap...  
Mijn visserij zoals ik die in de loop der jaren heb beoefend, houdt dus op te bestaan en het verdriet daarbij is intens.... 
De laatste...... Een waardig afscheid.....
De ontdekking vorig jaar van het tevens binnen ons vergunningswater vallende penparadijs biedt enige troost, want ook dit water levert mooie vissen op, en heeft zeker nog wel wat potentieel... Dit stelsel is qua omvang en karperbestand echter veel beperkter, want het staat niet in verbinding met groot open water.. De vertrouwde vishorizon zal dus verlegd moeten gaan worden, waarbij ik waarschijnlijk rekening moet houden met minder spectaculaire vangsten zo dicht bij huis, met minder struinen en stalken....
Maar ja.... Nieuwe uitdaging zullen we maar denken.....
  
Één ding is in ieder geval zeker: Een beter, en vooral mooier, viswater zal er nooit meer komen..... Het enige wat blijft zijn dus de herinneringen......
...aan een schitterend tijdperk....

14 opmerkingen:

  1. Hoi Rombout,

    tsja, aan alles komt een einde. Als ik zie hoeveel prachtig water ik al ben kwijtgeraakt door herindeling, sterftes en weet ik wat allemaal dan is het iets om een beetje melancholisch van te worden. Gelukkig blijft er voldoende moois over. Succes met je roofvisseizoen.

    gr Andries

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het Andries...Alles is tijdelijk... Het kwam ook niet als een schok.. We wisten een jaar of 2 geleden al dat dit er aan zat te komen,
      en hebben nog even kunnen genieten en mooie vissen kunnen vangen.. Op naar nieuwe uitdaging..Dank je weer...!

      Verwijderen
  2. Zo, dat is goed balen zeg! Zonde om daar niet meer te kunnen vissen. Het is een trend, ze doen het zelfs midden in steden, die natuurlijke oevers. Voordeel is dan wel weer dat de vegetatie het relatief snel overneemt, wat de afgestoken kanten dan weer enigszins beloopbaar maakt. Van het voorjaar alvast wat takken neerleggen bevordert de groei op dat stuk ;) Kan je 2 jaar later daar staan en vissen. Het onderhoud laat vaak te wensen over tenzij er een fanatieke boer woont.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Boudewijn...Dank voor je input... Het gaat hier dan wel wat langer duren dan 2 jaar....De verbouwing is 2 jaar geleden al begonnen, en die gedeeltes zijn nog lang niet begaanbaar, want ze liggen er nog het zelfde bij als vlak na de verbouwing...Denk eerder aan 5 tot 10 jaar... En: Het vlechtwerk bevat relatief veel uitstekende takken onderwater... Ik heb er al een vis door verspeeld..

      Verwijderen
    2. Oke, dat is dan wel echt jammer. Waadpak is ook geen optie? Of lichte plank? Het is ook maar hoe ver je er in wilt gaan natuurlijk, maar ik probeer zelf ook altijd kansen en voordelen te zien en uit te proberen.

      Verwijderen
    3. Waadpak is niks voor mij..!
      Plank heb ik wel aan gedacht natuurlijk....
      Voordelen zijn er ook: De karperpopulatie krijgt nu even rust in dit gedeelte....
      Dus ach ja...wie weet over een aantal jaar...

      Verwijderen
  3. Oe dat is echt een nachtmerrie. Onbegrijpelijk eigenlijk dat ze dit soort dingen doorzetten. Sterkte kerel en succes met het zoeken naar alternatieven. Er is veel water om ons heen gelukkig.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is tegenwoordig geld voor vanuit de EU...Het zal ook heus wel een verantwoord project zijn zullen we maar denken...
      Alternatieven: Klopt Michael, Ik heb inmiddels al een aantal wateren op het oog....! Dank je...

      Verwijderen
  4. Het is zo als Boudewijn zegt vaak een kwestie van een lange adem en kan je er eerdaags gewoon weer vissen ivm met weinig tot geen onderhoud. Wij hebben in Vlaardingen ook al diverse discussies gevoerd omdat ze het in de singels ook aan het aanleggen zijn, en de overige stukken niet riet vrij houden en dus amper zijn te bevissen.
    Je kan er toch met een lange hengel overheen gaan vissen en met lieslaarzen gaan drillen, dus in het mooie oevergedeelte gaan staan? of is dit te diep?

    Groeten Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Marcel..
    Eerdaags zal het niet worden schat ik, maar ooit wel weer natuurlijk...
    Lange hengel is geen optie ivm afstand & schepnet reikt toch niet ver genoeg...
    Lieslaarzen gaat me weer te ver....
    Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De aflopende oever is nog daar aan toe, maar dat vlechtwerk is echt de pest. En idd dat vergaat niet zomaar, daar zal je tot lengte van dagen last hebben en houden. Prachtige plaatjes, al eerder gezien individueel en nu als passé partout. Kan me bijna niet voorstellen dat ze alle oevers aanpakken, bij mij in de buurt pakken ze stukken aan, niet de gehele lengte. Hoop voor jou dat dat ook zo zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Fer,
      Er blijven over het gehele project gezien een paar plekjes over, maar dat is echt peanuts....en dat worden dus druk bezochte plekken....
      In mijn eigen favoriete gedeelte blijft er helemaal niks over.....
      Maar ja een nieuwe horizon ligt in het verschiet zullen we maar denken.....

      Verwijderen
  7. Kom op Rombout! Waadpakkie aan en knallen!

    Ik weet dat het niet je ding is, maar je weet ook zoals oa voor mij geldt, dat ik tegenwoordig ook met een waadpak aan onder de slaapzak moet liggen. Soms spannend, soms balend en vloekend.
    Laat het even over je heenkomen, maar ik laat me niet zomaar wegdrukken. Het opent wel weer andere opties. Misschien ben je deze beslissing van landschapsbeheer, dan wel dankbaar!
    Succes met je zoektocht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bewonder je spirit en dank voor de tip Andres ..
      Maaruhh: Langzaam steeds verder de modder inzakken en dan tot aan je knieën in de bodem vastgezogen zitten zodat je geen kant meer op kan....Want dat is het hier......
      Nee...zo nodig hoef ik nou ook weer geen karper te vangen......!
      Het moet wel een beetje ouderwets normaal kunnen op de klassieke manier...... Maar ja.. Ik ben ook wat verwend misschien...
      Ik vind wel wat anders...! Dank je / Groet, Rombout

      Verwijderen