maandag 17 augustus 2015

Klassiek.....



onder me door...
Héaas..                              Golden oldie...
Voerplekken werken de laatste dagen niet, maar de karper laat zich wel zien, dus afgelopen weekend werd het stalken. Nadat ik eerst een echte klassieker uit de mottenballen had gehaald: De Kamasan Golden Carp B790 maatje 2... Één van de beste karperhaken ooit gemaakt vind ik zelf.  Vervaardigd uit dunne draad dus licht, plat gesmeed in de bocht dus beresterk, superglad gepolijst en echt vlijmscherp. Voor aas op een hair minder geschikt door de glimmende goudkleurige coating, maar ideaal voor een haak bedekkende aassoort als brood, héaas bij stalken... 
Klassiek opgetuigd naar de waterkant dus... 
Stalken lukt meestal het best vroeg in de ochtend als het net licht begint te worden.. De karper waant zich dan nog veilig en aast volop... Kom je een uur later dan zijn ze vaak al vertrokken...  En er is één ding wat ik bij het stalken heb geleerd: Vergeet niet om ook pal naast je en vlak onder je te kijken. Want daar zitten ze nogal eens... Net als deze imposante schub die vanmorgen gewoon onder me door zwom.. Ik zag hem links aankomen en kon nog net op tijd een meter of 3 rechts van me voorzichtig inleggen... Hij bleef na aanslaan kalm onder de hengel wat rondjes draaien, waarbij de slip nauwelijks aangesproken werd. Met zijn 24 pond bij 83 cm bewees deze massieve jongen weer dat een dergelijke beheerste manier van zwemmen meestal goed nieuws is.... 


8 opmerkingen:

  1. wow, wat een beul. Je vangt ze groot de laatste tijd. Apart oog, lijkt een beetje troebel. Begrijp dat het water flink helder is, anders is stalken best lasting, behalve als er daadwerkelijk aasplakaten zichtbaar zijn dan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Fer.. Ja.. er zit relatief grote karper in deze contreien...Helder water hoeft niet..Vaak juist lastig want ze zien je dan meteen... Aasplakkaten helpen altijd, maar vooral: beroering van het water: Vis duwt met rug het wateroppervlak omhoog, stuwwater van de staart, kolken, boeggolfjes, rug of staart van de vis boven water, etc: Bij deze jongen zag ik een boeggolf vlak lang de kant naar me toekomen...... Ik vind stalken de mooiste manier van vissen ! Het ondiepe polderwater in mijn omgeving is er zeer geschikt voor...

      Verwijderen
  2. Klopt helemaal Rombout, veel vissers zien de vissen onder de eigen kant over het hoofd. Brute vis weer hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Boudewijn. Ja het was weer een mooie vangst zo vlak onder m'n voeten... dank je weer !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dikke vis weer Rombout en zeker een goede tip voor velen. Maar al te vaak inderdaad dat er kringen uit de kant komen terwijl op de voerstek geen leven is.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klopt Michael....Door minder behoefte aan voedsel & genoeg natuurlijk voedsel voorhanden door hogere watertemperaturen, werken voerplekken dan sowieso veel minder is mijn ervaring, terwijl de vis vaak toch actief is en zich veel aan de oppervlakte laat zien...Op ondiep water kun je dan toch gewoon stalkend bodemvissen met de pen: Een broodpluim is dan toch net iets te onweerstaanbaar voor ze...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Machtige schub, Rombout! Gefeliciteerd met deze prachtige vis, gevangen in een mooie omgeving!

    Groetjes,

    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je Dale... Ja ik heb geluk met zo'n water vlak bij huis....!

    BeantwoordenVerwijderen