dinsdag 5 mei 2015

Unbroken......

End of the line...
Brute kracht....
Vanmorgen wist ik weer waarom ik ooit gestopt ben met licht vissen.......
Een 2 ponds hengel en 0,28mm konden deze ochtend, in het vorig jaar ontdekte penparadijs, niet verhinderen dat de hier afgebeelde schub van 25pond bij 90 cm gewoon heen zwom waar ie wilde.....En dat was 30 meter verderop rechts de hoek om een zijsloot in, waar de oever na 40 meter ophoudt bij een met sloten omzoomd terrein met knotwilgen. De vis stoomde er linea recta naartoe en was gewoon niet te stoppen........
Polderbeul....
Tot 3 maal toe de slip strakker zetten hielp niet....
Hij bleef er gewoon doorheen denderen.....
Nog vaster zetten durfde ik niet....De lijn stond al snaarstrak en de hengel boog wel zo'n beetje tot het maximum, en bang als ik was voor lijnbreuk viel er dus niet veel meer te doen dan meelopen.......
De karper bleef intussen gewoon doorploegen en aangekomen op het eindpunt moest er dus geblokt gaan worden, en tot overmaat van ramp stonden er ook nog een paar oude steigerpalen.......
Er stond op dat moment een meter of 20 lijn uit en ik kon deze beul net naast de palen stoppen en terughalen, waarbij niet voorkomen kon worden dat de palen toch getoucheerd werden....
Maar de visgoden waren me gunstig gezind op deze Bevrijdingsdag want de lijn hield het....
De weg terug naar het schepnet kon beginnen...... 

 

12 opmerkingen:

  1. Een prachtige vis! Ik weet niet hoe lang de hengel is die jij gebruikt, 3.60m of 3.90m, maar ik denk dat je in een water met dit soort vissen wel eens veel beter af zou kunnen zijn met een 10 of 11 voeter. De veel minder grote hefboomwerking is dan een groot voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie, en grappig dat je dit juist bij deze situatie te berde brengt....Want dit was nu nét een moment waarop specifiek mijn 13 voeter meerwaarde biedt...Ik ben met je eens dat er met kortere hengels, mits met de juiste buiging, meer kracht uitgeoefend kan worden door de kortere hefboom.. Maar kracht uitoefenen is één ding, het absorberen van kracht is iets anders….En juist dat laatste is toch net iets belangrijker bij een onder je voeten weg knallende karper..…. Een 13 voeter, mits ook weer met de juiste buiging & krachtopbouw, heeft veel meer dempend vermogen, omdat hij nu eenmaal langer en verder kan doorbuigen dan een 10 of 11 voeter. Bij het blokken van deze vis voelde ik de stok dan ook toch weer even verder doorbuigen, oftewel: Kracht absorberen.. Een ander nadeel van kortere hengels vind ik dat je de vis er minder goed mee uit je eigen oever kan houden.. Je kent het wel: de vis zwemt / schuurt met de lijn langs je eigen wallekant waar zich allerlei obstakels bevinden: Takken, lelies, riet ,schoeiingspalen etc….. Maar lang of kort; het blijft natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur...

      Verwijderen
  2. Dit zijn de drils waar het om gaat! Natuurlijk niet als de vis verspeeld wordt door lijnbreuk, maar wel die drils die het materiaal tot het uiterste testen en niet er over heen. Licht vissen, alleen daar waar het kan, toch?! Een hengel krom tot in het handvat en het gevoel geen macht te hebben, maar uiteindelijk wel als winnaar met de vis op de kant, dat is HET!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens Fer..! Dit zijn voor de penvisser dan ook topmomenten..... Licht vissen ? Als je vissen als deze aan de lijn hebt gehad weet je beter......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een apart maar heerlijk verslag. Boek met een open einde. Mooie vis ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je weer Michael.......

      Deze vis was echt een heftige ervaring..
      Ik hoop dan ook dat het boek over dit water nog lang niet gesloten is.....

      Goeie vangst de komende dagen..

      Groet,

      Rombout

      Verwijderen
  5. Mooie verhalen, prachtige vissen voorbij zien komen. Dit is echt genieten Rombout.
    Mooie pennetjes ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor je complimenten Edje...
    Erg leuk om te horen..!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele brute polder vis Rombout! Ik ben er van de weer ook weer achter gekomen dat je toch echt wat extra's nodig hebt als je het kan verwachten. Hele dikke vis er op, 30/00 lijn en maar gaan. Vis haalt de enige takken in het water en klaar... Was pure luiheid dat ik nie teen spoel met dikkere lijn er op gezet had. Wat was immers de kans dat ik juist die ene beer er op zou krijgen..?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Boudewijn....Ja wat baal je dan hè...Je denkt alles al meegemaakt te hebben, maar het gebeurt je gewoon weer..........
    Verspeelde vissen vergeet je nooit.....



    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi verhaal, Rombout en ook een mooie site. Toch mooi dat je die vis hebt kunnen landen.
    ik lees meteen verder :)

    Grtz

    Frenk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je Frenk..
    Jouw site mag er ook wezen... succes met je mooie hengels...!

    BeantwoordenVerwijderen