zondag 28 september 2014

Drama en geluk...



Paradise revisited....
Vanmorgen weer eens naar het dit jaar ontdekte penvisparadijs geweest. Kijken wat dit water in september zou brengen. Besloot in de buurt van de auto enkele kleine voerplekjes te maken, om daarna eerst verderop langs de wetering te kijken of vissen op zicht en stalken in dit jaargetijde ook mogelijk is hier. Gelukkig ben ik vroeg, want in tegenstelling tot het voorjaar, stopt het kantgrazen vrijwel direct na zonsopkomst . Na een paar honderd meter lopen is er sowieso nog geen enkele activiteit waar te nemen, omdat vluchtende watervogels het wateroppervlak continue in beweging houden waardoor golfjes en bewegende planten dus niet te signaleren zijn. Maar kort na het vertrek van de vogels is er ineens die flinke kolk en opwaaiend stof….. Een vluchtende vis die schrikt denk ik meteen,... Maar nee.... een paar meter verder ineens een flink bellenplakkaat:  Een azer!   Binnen hengeltop afstand nog wel. De jaren leren dat bellen zien nog niet betekent dat je ook karper gaat vangen, dus ik laat nog tamelijk kalm het tuigage ca. 1,5 meter rechts van de plek vandaan langzaam zakken, nadat ik eerst enkele meters aan de linkerkant de juiste diepte heb gepeild. Binnen 1 minuut loopt de pen in flinke vaart schuin weg. Ik sla niet aan maar voel wel meteen weerstand want de vis is al gehaakt, en op weg naar de overkant van de sloot. In een enorme boeggolf……..wat een waterverplaatsing !…… In een reflex open ik de beugel van de spoel om enkele extra meters afstand tussen vis en hengel te creëren…Extra meters die, naast meer rek op de lijn, ook nodig zijn om de hengel meteen rechtop te kunnen houden, waardoor deze optimaal benut wordt om de eerste klap op te vangen… Meteen spanning op de lijn tussen hengel en vis ……de vis knalt ervandoor……een fluitende lijn…..nu komt de beslissinggggg…….Neeee!  Los:.....Lijnzwemmer..... Ik voel een soort pijnscheut door me heen gaan, en blaas m’n ingehouden adem uit…Want de vorm en hoogte van de boeggolf laten geen twijfel over de omvang van deze vis......Hij is nog te volgen tot ca. 50 meter verderop waar ie verdwijnt in een zijsloot. 5 seconden..langer duurde het niet…Al leer je er door de jaren heen beter mee omgaan; Het blijft dramatisch. Maar wat een rentree hier….En: Niet getreurd, want 50 meter verderop: weer bellen! In het midden van de sloot. Wederom de pen ernaast, maar de bubbels gaan meteen de andere kant op. Inhalen, en ca 2 meter verder aan de andere kant neerleggen. Even wachten…Geen bellen meer…..ook niet meer na een minuut op 10. Dit ritueel herhaalt zich 100 meter verderop ook. Het gebeurt regelmatig natuurlijk: Je kent dit al jaren. Ze zwemmen er gewoon, ze stofzuigen de hele bodem af, maar laten jouw aas liggen. Vaak ook zonder lijnzwemmers. Ze vertrekken gewoon met stille trom; wantrouwen? 

Alleen geïnteresseerd in natuurlijk voedsel? Terug naar de voerplekken dan maar. Maar....ho wacht even..nu bubbels aan de overkant, op ca 10 meter afstand. De eerste worp is meteen perfect: 50 cm naast de bellen..De bellen blijven maar komen, maar de pen staat er bij en kijkt ernaar. De vis blijft grazen op exact de zelfde plek…De wind blaast de lijn in de bekende halve cirkel, en de pen gaat langzaam onder. De lijn blijft goed op het wateroppervlak liggen naast de aasplek, en een evt wegloper zou meteen te zien moeten zijn. Ik leg de hengel in het gras. Geen bellen meer. Ik wacht. Na ca 5 minuten zie ik ineens de lijn niet meer. Hij zit er aan.. En blijft eraan.. Als ie nou maar niet de haak te diep geslikt heeft........’t Is een mooie ! En de haak zit prachtig in z’n bovenlip. Met net geen 19 pond bij 82 cm is het een prachtvis. Wat een geluk dan ineens weer.... Toch weer met stalken, want op de voerplekken gebeurt er niets meer hierna...

Die 30er roep ik later nog wel op het matje….




6 opmerkingen:

  1. Hoi Rombout,

    Nou da's dus erg jammer om eventjes een bakbeest te lossen..!! Ik maakte het twee weken geleden mee en moest echt even slikken om de teleurstelling te verwerken……… Maar tegelijkertijd zeg ik "nou goed gevist hoor..!!". Want waar het natuurlijk echt allemaal om draait is de beleving en het buiten zijn. Karpervissen met de pen..?? Wat mij betreft helemaal het einde..!! PS: heb je geen statiefje bij je waar de camera even op kan zetten..?? Levert altijd een leuker plaatje op dan de vis op de mat of in het gras. Groet, Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Tom,
    Ja het is altijd weer balen.....Je went er nooit echt aan denk ik.
    Klopt...Je vervalt met in je uppie vissen vaak toch in de zelfde foto's...
    Werk eigenlijk alleen met I-phone los in m'n zak. Statief is voor struinen wel weer een gedoe, maar zal het
    eens overwegen
    Dank voor de tip hoor....!
    Groet,

    Rombout

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rombout, op één of andere manier zie ik je tekst niet. Even heel kort en dan schiet alles naar zwart. Door de gehele tekst te 'selecteren' toch zichtbaar gemaakt. Hmmm, toch resultaat door te stalken, ik ben er mee gestopt aangezien het te vaak tot niets leidde terwijl geduld op een voerplek vaker beloond werd. Maar als je met stalken zulke brute beren weet te vangen begin ik toch weer te twijfelen. Maar alleen als mijn voerstekken geen effect zouden hebben en daarnaast heb ik de sloot/wetering nog niet in mijn omgeving gevonden die geregeld dit soort kanjers opleveren. Gaaf dat je ze wel weet te vinden, begrijp goed dat het je nieuwe favo stek is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi FER,
    Dank voor je reactie...
    Het is iets raars met die tekst...Oudere berichten zijn soms ook niet te lezen: ik moet er nog even achter komen hoe dit op te lossen is....
    Stalken versus Voerplekken: Ik heb het geluk veel veenplassen, sloten & weteringen in mijn directe omgeving te hebben waar het gewoon goed stalken is. Niet alle wateren lenen zich hiervoor.
    Mijn aanpak / ervaring met voerplekken: Voeren: uurtje later terug om te vissen: Moet in principe al meteen vis te signaleren zijn: Kolken / bellen /stof: Niet altijd het geval: Ligt aan bodemgesteldheid, maar: Na max. 10 minuten geen aanbeet /activiteit:? Wegwezen...
    Dank je voor het compliment: Heb wel het geluk dat de wateren in mijn omgeving zeer voedselrijk zijn en relatief veel grote karper bevatten....Heb meerdere favorieten: Penparadijs: is heel speciaal omdat alleen stalken werkt..!
    Veel succes in oktober: één van de beste maanden voor de karper in mijn ervaring..

    Wederom dank / Groet, Rombout


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Rombout,

    Stalken heeft voor mij veel vissen opgeleverd. Eerst voorvoeren, dan ga ik stalken. Mocht dat niets opleveren dan terug naar de voerplekken. En meestal als je ze gespot hebt blijven ze wel in de buurt hangen. Mooie schub!! Je test is inderdaad erg slecht te lezen. Misschien de kleur veranderen?

    Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Bjorn,

    Stalken is toch het spannendst & meest interessant in mijn beleving...
    Moet die hele blog weer onder handen nemen want heb systeemcrash gehad en nu zijn dus ook ineens alle foto's van m;n blog weg...

    Dank je & goede oktobermaand gewenst.....

    Groet,

    Rombout

    BeantwoordenVerwijderen