zondag 12 januari 2014

Pen problematiek....


In de staart...!
Zeer nipt...
Iets waar alle penvissers last van zullen hebben, maar waar je weinig tot nooit iets over leest, is datgene wat beschouwd mag worden als een écht problematisch aspect bij het penvissen:  Lijnzwemmers.....Het is een frustrerende factor van niet geringe omvang. Elk jaar weer worden er vissen verspeeld omdat deze niet in de bek gehaakt worden, maar elders op het lichaam, waar de haak meestal niet voldoende houvast heeft. Ook dit seizoen liep ik weer een aantal vissen mis door dit fenomeen. Ik mocht ooit meemaken dat ik door lijnzwemmers 3 karpers achter elkaar miste op 1 avond.....Het meest voorkomende verschijnsel is dat de lijn wordt meegenomen met de borstvin, maar ook de zwiepende staart zorgt voor valse beetregistraties. In sommige gevallen zijn lijnzwemmers te herkennen. Bij voorbeeld als de pen met behoorlijke vaart zijwaarts meegenomen wordt, of, zij het in minder duidelijke mate, als de pen juist traag een klein beetje onder gaat. In het eerste geval blijft de lijn hangen aan de borstvin terwijl de vis over de voerplek heen zwemt. In het 2e geval is de vis bezig om gevoerd aas tot zich te nemen en duwt hierbij met het lichaam tegen de lijn aan. Een resolute aanbeet is doorgaans vrij redelijk te herkennen; de karper neemt hierbij het aas gretig op, waarbij dit met grote kracht letterlijk naar binnen wordt gestofzuigd. Het komt echter regelmatig voor dat de vis, aangetrokken door het voer, op de plek aanwezig is maar niet echt overgaat tot het consumeren ervan. In dergelijke gevallen blijven ze een beetje over de voerplek heen en weer zwemmen, waarbij de kans op lijnzwemmers zeer groot is. Maar ook de situatie waarbij er, door meerdere vissen tegelijk, gulzig geaasd wordt is lastig. Hoe meer er aanwezig zijn, hoe groter de kans dat de lijn meegenomen wordt. Is een aanbeet meer of minder goed te herkennen,  des te duidelijker is het moment waarop men aanslaat op een lijnzwemmer. Want zal een in de bek gehaakte karper direct schrikken en er vandoor gaan, bij een lijnzwemmer is het effect anders. Je voelt na aanslaan direct dat je vast zit aan de vis, maar deze zal meestal niet meteen heftig reageren..De reactie komt iets later en nadat er kracht op de lijn komt gaat de vis wat voelen en maakt zich, vaak nog tamelijk beheerst, uit de voeten. En dan weet je wat je te wachten staat....Al heel wat keren heb ik genoegen moeten nemen met de vangst van...............inderdaad:.... één schub!       Het meest kritieke en spannende moment bij het penvissen vindt dan ook plaats bij het aanslaan; je weet die eerste seconden namelijk nooit zeker of je de vis ook echt gaat vangen....Soms kun je geluk hebben: Een aantal jaar geleden haakte ik er een onder in de buik aan een maatje 8 met 1 maiskorrel. Zodra je door hebt dat de haak buiten de bek zit, is het enige redmiddel om de slip bijna helemaal los te zetten en met zo weinig mogelijk weerstand de vis zeer geleidelijk te vertragen en daarna zo voorzichtig mogelijk binnen te halen. Ondanks de zeer nipte inhaking lukte het die keer. Een passerende wandelaar volgde het geheel en nam de foto. Ook bij het haken in de staart heb je soms mazzel. Zoals afgelopen seizoen met het exemplaar op de bovenste foto, waarbij de plaats van inhaken onder aan de staart nog te zien is. Je denkt dan eerst met een zware jongen van doen te hebben, omdat de gehaakte karper bijna niet van z'n plaats te krijgen is: Hij komt dan niet meer vooruit, maar het achteruit trekken is toch echt een lastig karwei...

Van het fenomeen lijnzwemmers zal de penvisser helaas nooit verlost worden. Meestal verspeel je de vis, en het is dan maar te hopen dat deze de ervaring, in combinatie met het aangeboden aas, snel vergeet.
Het blijft iedere keer toch maar weer mooi afwachten.....

10 opmerkingen:

  1. Dank je Machiel...
    Jammer want het is erg goed karperen in deze contreien.
    Ik hoop dat je nu ook goed uit de voeten kan.... Veel succes!
    Groet, Rombout






    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is zo'n onderwerp waarbij ik eigenlijk niet zou weten waar te beginnen.
    Dan maar zo:
    Vals gehaakt en lossers
    Vals gehaakt
    In oog gehaakt
    Vals gehaakt in de flank

    Enzovoorts...
    Het gebeurt erg vaak. Voor mijzelf heb ik wel uitgedokterd waarom de lossers en valsgehaakte vissen rondom april en mei zo vaak voorkwamen. Mijn broodvlok zweefde als een popup op een bedje bix. Ik denk dat dat elke keer de oorzaak was.
    Ik vind zelf trouwens dat valsgehaakte vissen meestal veel sterker aanvoelen. Alsof ze veel meer pijn voelen.
    Lijnzwemmers zijn vaak te herkennen (mits ze niet gehaakt zijn) aan het ronddraaien van de pen op je voerstek. Meestal gaat de pen daarbij een paar centimeter onder.

    Leuk stukje tekst Rambout. Het is een onderdeel van het penvissen waar we het liever niet over hebben ;)

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Één troost Michael; je leert er mee omgaan. Je went er aan en mijn ervaring is dat je het op een gegeven moment je het niet echt meer erg vindt… Ik heb inmiddels geleerd sowieso nooit te snel aan te slaan maar te wachten op een duidelijk aanbeet signaal. Blijft echter altijd lastig. Ik heb je blogjes gelezen : Het ligt niet aan je montage.. Er is gewoon niets aan te doen. Mooie schub hoor!
    Dank voor je input & tot de volgende keer…. Groet, Rombout

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sander , Ik heb zitten klungelen en heb per ongeluk je reactie verwijderd en het lukt me niet deze alsnog te modereren etc., dan maar even zo: Excuses...
    Dank voor je reactie. Je gaat vast wel weer eens pennen, wedden……

    Sander Kunst http://boezemkarpers.blogspot.nl/ 12 januari 2014
    Leuk stukje tekst
    Al is het voor mij al enige jaren dat ik met de pen viste op onze beschubte vriend best herkenbaar :)
    Groetjes sander

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Rombout,

    Is inderdaad een lastig punt soms heb er tijden geen last van en dan weer achter elkaar , ik vind het vaak gebeuren als de vis dus minder goed aast bij wisselvallig weer.

    Wat je zou kunnen doen is soms ook dressuur doorbrekend , op zink vissen maar dan wel met je eerste loodje pas op een meter van de haak zo kan je wel eens erg moeilijke vissen een loer draaien! En als je dan nog last heb van lijnzwemmers door het lange stuk nylon op de grond kan je er nog 1 of 2 minuscule stukjes kneedlood op dat stuk doen of echt de allerkleinste loodhageltjes , Want als je dat niet doet is het effect weg. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

    Ik had het vanmiddag nog 2 keer een schub op de haak en een haak er af , gelukkig ook nog een schub gevangen.

    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marcel,

    Dank voor je tip...
    Ik snap wat je bedoelt..
    Zou lijnzwemmers inderdaad kunnen voorkomen als aas dan op, en pen dan meter naast voerplek gelegd wordt. Nadeel misschien:
    Als de vis na opnemen aas dan richting het verticale nylon met pen zwemt zal de pen niet veel registreren wellicht, en zal de vis misschien
    gewoon doorgaan met aas opnemen en de haak helemaal inslikken.
    Ingeval er veel vis op de stek te zien is, is het wellicht een aardige optie.
    Ik hou 'm in gedachten, en zal' m eens proberen....

    Dank je en vang ze dit jaar!

    Groet,

    Rombout





    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Rombout,

    dit is wat weleens gebeurt, hoe meer situaties je meemaakt hoe minder vaak je zal aanslaan op de lijnzwemmers, dat is in ieder geval mijn eigen ervaring, dit jaar twee keer, één keer niet gezien dat het een linzwemmer was, één keer schrok de vis, klapte weg en haakte zichzelf op de korte opslag, tsja?
    Geduld is moeilijk, tijdens het vissen maar al helemaal tijdens de aanbeet, toch verbaasd het me hoe vissen zonder enige argwaan voer oppikken en doorazen, ik heb mijzelf de afgelopen jaren aangeleerd echt rustig te wachten tot ik zeker weet dat het een aanbeet is zonder kans te lopen op en te diep gehaakte vis. Dat is wel moeilijk, soms is de spanning groot en sla je (te?) vroeg.

    Leuk stukje weer om te lezen!

    gr Andries

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je voor je compliment Andries..

    Je hebt helemaal gelijk..
    Wachten tot je zeker (als dit al kan..) bent van een echte aanbeet is het beste..
    Maar ook dan zijn het soms toch lijnzwemmers...

    Ach ja houdt het spannend zullen we maar zeggen..!

    Veel succes en tot de volgende keer,

    Groet,

    Rombout

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk onderwerp Rombout, past ook wel een beetje in de categorie losschieters en misslaan bij het penvissen...ik heb zelf veel ervaring met lijnzwemmers en het blijft een lastige materie om het zien te voorkomen.
    Op partikel voerplekken die ruim verspreid worden aangelegd is mijn ervaring het grootst met lijnzwemmers.
    Compact aangelegde plekjes en dan naast deze plekjes vissen verkleint de kans op een lijnzwemmer aanzienlijk.
    Mocht je desondanks toch een lijnzwemmer haken dan ben je met een "zachtere hengel"beter af om hem in het net te krijgen dan met een carbonpook.

    Even iets heel anders, je nieuwe berichten worden niet "ververst" in mijn blog, kijk maar en dan zie je het vorige verhaal nog staan over "Spinning"

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je Hans,.

    Betreffende de bericht verversing: Michael maakte me er ook al op attent.. geen idee hoe dit komt en wat er aan te doen is..... moet het nog even goed uitzoeken..

    Lijnzwemmers: Tja het blijft een probleem wat nooit écht op te lossen is.....
    Je tip over naast de voerplek vissen: Ik heb dit inderdaad ook wel eens geprobeerd maar het lijkt wel of de vissen dan zo gefocussed zijn
    op de voerplek dat ze het aas daarbuiten niet goed opmerken.
    Waar ik goede ervaringen mee heb: Een voerplek die bij leeg gegeten is.....
    Gewoon wat later terug gaan naar je voerplekje, zodat er nog maar weinig voedseldeeltjes aanwezig zijn. De vis pakt je aas dan meteen op.
    Maar ook dan gebeurt het wel eens.....

    Dank voor je reactie Hans..

    Groet,

    Rombout

    BeantwoordenVerwijderen