donderdag 31 oktober 2013

Bespiegelingen......

23 ponds biggetje...
Prachtige kleurennuances..
Autochtoon...!
Van oudsher domineert in veel polderwateren de schubkarper. De spiegelkarper is echter duidelijk in opkomst. Ving je er in voorgaande jaren af en toe eens eentje, dit jaar werden er een behoorlijk aantal gevangen in mijn omgeving..De spiegel krijgt in de karpermedia veel aandacht en er zijn er inmiddels door de jaren aardig wat uitgezet. Een goede ontwikkeling voor iedere karpervisser natuurlijk. Door nauwkeurig fotograferen bij uitzet en het terug melden van vangsten krijgt men na verloop van tijd steeds meer inzicht over groei en zwerfgedrag van de vis. Recente uitzetters zijn gemakkelijk te herkennen omdat ze qua formaat, beschubbing en lichaamsbouw veel op elkaar lijken. Een enkele keer vang je nog, wat je zou kunnen noemen 'autochtone' spiegels; Vissen uit oude afgesloten wateren zoals fortgrachten e.d. Wateren waar geen karper is uitgezet worden echter steeds schaarser.... 

Meer weten? Kijk op: http://www.karperbeheer.nl/ een leuke en leerzame site.....

4 opmerkingen:

  1. Hoi Rombout

    Ik ben zelf een liefhebber van penvissen en doe dit ook met de regelmaat van de klok, ik heb met veel plezier je blog gelezen met een duidelijke uitleg en goede adviezen, ik vind het alleen jammer dat de vissen niet op een onthakingsmat liggen is eigenlijk niet van deze tijd.

    M.v.g. Theo Stremme
    Vlaardingen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Theo,
    Dank voor je bericht...
    Hoewel ik me inderdaad bewust ben van de meerwaarde die een onthankingsmat kan bieden voor de gevangen vis, en je opmerking ook logisch is:
    Bij mijn soort visserij, waarbij ik veel rond struin etc. is een dergelijk attribuut nou net even te lastig meenemen.....
    Daarnaast moet de toegevoegde waarde ook niet overschat worden denk ik.
    Ik vis overigens alleen in de polder waarbij de vis middels een fijnmazig schepnet altijd in het, meestal natte, gras terecht komt.
    Ik behandel bij het onthaken en terugzetten de vissen uiteraard met de grootse voorzichtigheid...
    Nogmaals dank voor je reactie, en groet,

    Rombout

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rombout,

      Neem mij niet kwalijk dat ik mij er even mee bemoei. Wat je doet moet je zelf weten. Hier alleen een tip.
      Je kunt de mat combineren als tas. Ik doe dat met de Nash H-gun Multimat (niet de Peg One) maar je kunt ook die van Korum gebruiken ( http://korum.co.uk/Item_KMLUG-31 )
      of de De Prologic Walkabout Stalker Bag.

      Groeten, Michael

      Verwijderen
    2. Wordt gewaardeerd Michael....
      Alleen heb ik echt een hekel aan gezeul met tassen, of wat dan ook ,tijdens het vissen.
      Ik organiseer het zo dat alles in m'n vestje mee kan, ook bv bij kunstaas vissen..
      Daarnaast heb echt alleen m'n hengel en schepnet bij me.

      Bedankt voor je Tip hoor...

      Prettige Kerstdagen en dat 2014 maar een mooi Visseizoen wordt !

      Groet,

      Rombout

      Verwijderen